неділя, 16 листопада 2008 р.

Жанри мовлення

Жанри мовлення: оповідання, відгук, замітка, лист, особливості їх побудови (розвиток зв'язного мовлення)



Тема: (розвиток зв'язного мовлення) ЖАНРИ МОВЛЕННЯ: ОПОВІДАННЯ, ВІДГУК, ЗАМІТКА, ЛИСТ, ОСОБЛИВОСТІ ЇХ ПОБУДОВИ

Мета: сформувати в учнів уявлення про основні жанри мовлення, ознайомити з особливостями побудови оповідання, відгу­ку, замітки, листа; удосконалити вміння визначати тему й основну думку висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів, різних за жанрами (характеризувати їхній зміст, структуру, мовні особливості).

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів

Проведення бесіди за питаннями

1. Які стилі мовлення ви знаєте?

2. Які види висловлювань характерні науковому, офіційно-діловому і художньому стилям?

3. Назвіть жанри усної народної творчості.

Вибірково-розподільна робота

> Подані види висловлювань розподілити за стильовою приналежністю. Заповнити таблицю.

Казка, заява, наукова стаття, оповідання, замітка в газету, розписка, доповідь, повість, автобіографія, науковий опис, фоторепортаж, відгук; лист, протокол.




Види висловлювань


художнього

стилю

наукового

стилю

публіцистичного стилю

офіційно-діло­вого стилю












III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

IV. Виконання практичних завдань творчого характеру
Творче спостереження з елементами зіставлення

> Прочитати тексти. Визначити тип мовлення кожного з них. З'я­сувати, що виражають заголовки в них — тему чи основну думку. Що спільного й відмінного в побудові цих висловлювань? Вказати на те, який текст належить до оповідання, а який — до замітки. Свій вибір обґрунтувати.
Текст 1
ЛЮБІТЬ КНИГУ

Не дуже любив книгу Василько. От одного вечора ліг він спати та й узяв книжку перед сном почитати. А знав, що як лежачи книжку читаєш, псується зір і псується книжка. Лежить Василько, читає і за­дрімав.

І сниться Василькові, що він сам книжечка. От бере його, книжку-Василька, Оленка. Читає і водночас обідає. Борщ із ложечки капає на Василька-книжку. А потім ухопили Василька-книжку Міша і Вова. Почали на ньому різні дурниці писати. Далі ще гірше! Оленка почала Василька-книжку ножицями різати, малюнки вирізати. Уже Василько - книжка не книжка, а шмаття, в яке Оленка загорнула сніданок.

Так гірко та боляче зробилося Василькові, що він прокинувся. А про­кинувшись, гасло про книжку склав: «Бережи книжку — це твій друг!» (За Остапом Вишнею).
Текст 2
ПАМ'ЯТІ ВЕЛИКОГО КОБЗАРЯ

З 9 по 12 березня у нашій школі відзначалася річниця з дня наро­дження Тараса Шевченка.

Протягом Шевченківських свят лунало величне слово поета. Кон­курси на кращого читця поезії Кобзаря, літературно-музичні компо­зиції, бібліотечні уроки підготували учні 5-7 класів. Руками школярів та їхніх батьків було оформлено стіннівки, плакати, листівки, ребуси, літературні шаради.

Закінчився тиждень пам'яті Великого Кобзаря святом музики і поезії. Своїм талантом радували заслужені артисти України Н. Лелека, X. Ширінський, І.Кісельникова та переможці шкільного конкурсу на кращого читця поезії Т. Шевченка (З газети).

> Виділити в оповіданні зав'язку, кульмінацію і розв'язку. Скласти план.

> Проаналізувати структуру замітки. Про яку подію йдеться у вислов­люванні. Чи зацікавила вона вас? Чи можна дати відповіді на питан­ня що? коли? де? відбувалося.

Творче спостереження з елементами аналізу

> Прослухати текст. Назвати його жанр. Якому стилю мовлення він характерний?

Здрастуйте, дорогі мамо й тато!

У мене все нормально. Служба йде добре, хоча часом буває нелегко.

Час, що провів на заставі, пролетів швидко. Уже думаю про повер­нення додому, своє подальше життя. Тим більше, що твердо вирішив: учитимусь далі. Хочу на агронома-лісівника. У нас в Буркутах і довкола них ще стільки піщаних кучугур... їх треба засадити деревами, красиви­ми чагарями.

Ось такі мої думки, плани. Дуже хотілося, щоб вони здійснились.

На цьому закінчую. Обіймаю вас усіх і міцно-преміцно цілую. Юра (За Ю. Голобородьком).

> Назвати адресата й адресанта мовлення. Про що розповідає автор листа?

> Визначити, чим починається лист, про що йдеться в основній час­тині, чим закінчується.

> Прочитати учнівський відгук про дитячу книжку. Знайти в тексті:

а) речення, в якому дається оцінка книги; б) частину, в якій дається частковий аналіз оповідань. Чи містить відгук висновок? Нещодавно на уроках позакласного читання з української літерату­ри ми познайомилися з книжкою херсонського письменника Юрія Голобородька «Лиманські билиці», яка вміщує цікаві й пізнавальні роз­повіді.

Героєм оповідань є хлопчик з прилиманського села, рибальський син Костик. Він росте допитливим, кмітливим, працьовитим. У нього є свої дитячі захоплення і радощі, котрим він присвячує вільний час. Інколи потрапляє у складні, навіть трагічні ситуації. Письменник про них роз­повідає схвильовано, правдиво.

Твори Юрія Голобородька допомогли нам збагатитися знаннями про навколишній світ, дізнатися про рибальську працю, її колорит.

- Чи вдалося, на вашу думку, автору відгуку обґрунтувати свою думку про книжку?

- На основі аналізу зробити висновок про особливості будови відгуків.

V. Узагальнення знань на основі узагальнювальноїтаблиці

Розглянути матеріал таблиці. Прочитати й запам'ятати визначення опрацьованих на уроці жанрів мовлення. Проаналізувати особливості будови кожного з них.
Жанри мовлення


Оповідання

Невеликий прозовий твір, в якому розповідається про щось або когось

Зав'язка — кульмінація — розв'язка


Відгук

Це обмін враженнями про прочитану книжку, перегляну­тий кінофільм, телепередачу та ін., вираження свого став­лення до подій, героїв, їхній вчинків тощо

1.Загальне враження (сподобав­ся чи не сподобався твір).

2.Частковий аналіз твору.

3.Обґрунтування висловленої оцінки


Лист

Це письмове висловлювання, призначене для спілкування з кимось на відстані

1. Початок (звернення до люди­ни, якій адресується лист)

2. Основна частина (розпо­відь про своє життя, здо­ров'я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес)

3. Кінцівка (побажання здо­ров'я, щастя; вітання роди­чам і знайомим)


Замітка

Коротке повідомлення про якусь подію, що може заціка­вити читачів

Що відбулося — де відбулося — коли відбулося — з ким відбулося



VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

1. Скласти відгук про переглянутий фільм (передачу) або самостійно прочитану книгу, дотримуючись структури творів цього жанру мов­лення.

2. Написати замітку до шкільної газети про якусь подію зі шкільного життя. Проаналізувати, чи на всі питання (що? де? коли? з ким?) можна знайти відповіді у вашій замітці.

3. Дібрати з художньої літератури невелике оповідання. Схарактеризу­вати його будову (визначити зав'язку, кульмінацію і розв'язку)


Посилання на сайт: http://www.ukrlit.vn.ua/article/1113.html

Немає коментарів: